November 6, 2017 at 09:16PM

@zhuanchannel
علت چاقی ببش از حد زنان در دوره ی قاجار

شکم بزرگ و غبغب ملاک زیبایی مردان ایرانی!

حتماً تا به حال تصاویر زیادی را از زنان دوره قاجار بویژه دوره ناصری دیده‌اید و شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا آن زنان تا این حد چاق و فربه بوده‌اند
یکی از دلایلش علاقه مردان به زنان چاق بوده
زیرا آنها زنانه فربه را بسیار دوست می داشتند

طایفه قاجار، آخرین سلسه ترک تبار حاکم بر ایران بودند
که حکومت آنها به دست رضا خان پهلوی برانداخته شد.

در زمان قاجار نیز مانند سایر طوایف ترک زمامدار حکومت ایران، چاقی یکی از ملاکهای زیبایی و دلربایی زن به شمار میرفت
البته این مسئله در زمان قاجار به اوج خود رسید و مردان قاجار بیش از سایر سلسله‌های ترک به این موضوع اهمیت میدادند.

در زمانهای قدیم (پیش از رنسانس) چاقی در کشورهای غربی نشان از ثروت و مکنت بود
و این طور تلقی میشد که افراد چاق، توانایی خوب خوردن و چاق شدن را به واسطه ثروتمندی، دارند.

در مقابل فقرا، هیکلهایی نحیف و لاغر داشتند که ناشی از عدم بضاعت مالی و صرف غذای مناسب تلقی میشد
اما چاقی در میان قاجاریان، نوعی زیبایی برای زنان به شمار میرفت.

چنان که با دقت در عکسهای به جا مانده از آن دوره درمییابیم، تعداد زنان چاق بسیار بیشتر از مردان فربه بوده است.

ایرانیان ملاک زیبایی زن را به جای صورت، به چاقی اومی دانستند
و همواره زنان فربه، از محبوبیت بیشتری در دربار شاهان قاجار برخوردار بودند.

کارلا سرنا، نویسنده و روزنامه نگار فرانسوی پس از دیدار با انیس الدوله در سال 1294 هجری قمری، در خاطرات خود درباره وی می نویسد:

بسیار چاق و درشت اندام است و غذای زیادی می خورد
حتی به من خورده می گیرد و لاغر و خشکیده‌ام…

می گوید مردان ایرانی زنان چاق را دوست دارند و هر چه زنی فربه تر باشد نزد شوهرش عزیز تر و مقرب تر است

همچنین نقل کرده اند که روزی یکی از اشراف زادگان اروپائی در این باب از شاه قاجار سوال می کند و جویای علت می شود که چرا زنان چاق در دید او زیباترند و شاه قاجار در پاسخ می گوید:
شما به هنگام مراجعه به قصابی گوشت می ستانید یا استخوان!؟

در میان همین زنان چاق، علاوه بر شکم بزرگ، داشتن غبغب یکی از مهم ترین زینت های زن به شمار می رفته است
و باز نقل می کنند انیس الدوله (که زیباترین زن عهد قاجار با معیار آن زمان به شمار می رفته) دارای غبغبی بسیار بزرگ و به اصطلاح هفت طبقه بوده است.
مجله هنرى ژوان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 10 =