October 25, 2019 at 08:00PM

@zhuanchannel
صدا‌های مختلف را چگونه در فیلم‌ها تولید می‌کنند؟
فولی علم تقلید صدا با استفاده از منابع صوتی است و هنرمندان فولی (Foley) با استفاده از وسایل روزمره، صدا‌های خاصی را که در فیلم‌های مختلف می‌بینید بازآفرینی می‌کنند.

_صدای باران، بیکن سرخ شده
نیازی نیست هنرمندان فولی منتظر باران باشند تا صدای آن را ضبط کنند. حتی گاهی صدای باران واقعی به اندازه کافی بلند نیست. در این صورت، آن‌ها از صدای سرخ شدن بیکن در تابه استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از صدای ریختن برنج هم بدین منظور استفاده کنند.

_غرش هیولاها، مالیدن یک بادکنک
برای بازآفرینی صدای یک غرش پیچیده، از چیز ساده و بی‌خطری استفاده می‌شود: بادکنک! مثلا در بازسازی گودزیلا در سال ۲۰۱۴، هنرمندان فولی از یک بادکنک بادشده برای تولید اکثر صدا‌های غرش استفاده کردند. آن‌ها بادکنک را می‌مالیدند و صدای آن را ضبط می‌کردند.

_صدای له کردن_ کرفس
هنرمندان فولی برای بازآفرینی صدای شکستن استخوان‌ها یا له شدن چیز‌ها زیر پای موجودات عظیم الجثه از یک تکه ساقه کرفس استفاده می‌کنند! صدای کرفس برای تقلید صدا‌های ترد عالی‌ است و تفاوت شک‌برانگیزی ایجاد نمی‌کند.

_صدای راه رفتن اسب_ نارگیل
وقتی به پوست نارگیل خالی و خشک روی یک سطح سخت ضربه می‌زنید، صدای آشنایی ایجاد می‌شود. این همان صدایی است که سم اسب‌ها هنگام برخورد با زمین تولید می‌کنند. این ابزار بداهه به تولید صدای هر نوع گامی کمک می‌کند و یک جایگزین ارزان و آسان برای هنرمندان فولی است

_صدای پرتاب و تعویض تیرِ کمان_ بامبو

با تکان دادن سریع شاخه بامبو در مقابل میکروفون، هنرمندان فولی می‌توانند صدایی که نیاز دارند را ضبط کنند.

_صدای شلیک، منگنه‌کوب
یک منگنه کوب سنگین وسیله مناسبی برای ایجاد صدای تیراندازی است و به هنرمند اجازه می‌دهد صحنه را کنترل کرده و جلوه‌های ویژه آن را کم و زیاد کنند.

_راه رفتن در برف، نشاسته ذرت
قدم زدن در برف ترد و تازه صدای واقعا شگفت انگیزی دارد. نشاسته ذرت یک جایگزین عالی برای بازآفرینی آن داخل استودیو است. هنرمندان مقدار زیادی نشاسته ذرت را داخل یک جعبه بزرگ می‌ریزند، کفش‌های مخصوص می‌پوشند و در آن راه می‌روند. در ضبط، نمی‌توانید با اطمینان بگویید کدام صدای برف واقعی و کدام کار یک هنرمند فولی است.

_صدای طوفان، ورقه‌های آلومینیوم
تاب دادن و تکان دادن ورقه های الومینیوم در مقابل میکروفون، صدای طوفان را به یاد شنوندگان می‌آورد. بعد از افزودن چند جلوه جانبی دیگر، می‌توان از آن به عنوان صدای آب و هوای بد فیلم‌ها استفاده کرد.

_صدای مشت زدن، تکه‌های گوشت
برای این کار لازم نیست کسی را کبود کنند. هنرمندان برای تولید صدای ضربه و سیلی از صدای افتادن گوشت خام روی یک سطح سخت استفاده می‌کنند. همچنین گاهی به گوشت مشت می‌زنند. با استفاده از کتاب‌های بزرگ هم می‌توان این صدا را ایجاد کرد.

_صدای تاب خوردن، لولای زنگ زده
صدای تاب خوردن در بسیاری از فیلم‌ها برای ایجاد فضای پرتنش استفاده می‌شود. برای این کار، هنرمندان فولی از چیز‌هایی مثل لولای زنگ زده استفاده می‌کنند

_صدای ضربان قلب، سطل آشغال
هنرمندان آن‌ها را برعکس می‌کنند و به صورت ریتمیک به ته سطل ضربه می‌زنند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

_صدای افتادن، کتاب‌های بزرگ

آن‌ها کتاب‌های سنگین را روی زمین می‌اندازند یا حتی می‌کوبند تا به صدای موردنیاز برسند.

_صدای آتش_ پلاستیک حباب دار یا کاغذ آشپزی
آتش واقعی همیشه سروصدا ندارد، هرچند همیشه تسکین دهنده و رضایت بخش است. پلاستیک‌های حباب دار بسته بندی برای ایجاد فضای مناسب فیلم‌ها استفاده می‌شوند.

_صدای از تخم درآمدن یا شکستن تخم مرغ، قیف بستنی
از قیف بستنی خشک برای ایجاد صدای شکستن و ترک خوردن پوست تخم مرغ استفاده می‌شود. در برخی فیلم ها، موجودات مختلف از تخم‌های مختلف بیرون می‌آیند. در این صورت، هنرمندان در حالی که دستکش پلاستیکی پوشیده از صابون مایع پوشیده اند، خربزه‌ها را له می‌کنن تا صدای مرطوب آن را تولید کنند.

منبع: brightside
برترینها_مترجم:الهام مظفری
مجله هنرى ژوان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =